Czy pan/pani śpi po lewej czy prawej stronie?

Czy pan/pani śpi po lewej czy prawej stronie?

To zupełnie nie gra roli. Nasze łóżka zapraszają, są super wygodne dla wszystkich i gwarantują spokojny i zdrowy sen.

Hotel jest nieodzownym elementem wielu planów podróży, ale w jaki sposób stajesz się hotelem wybieranym przez podróżnych? Co sprawia, że Twój hotel jest lepszy niż jakikolwiek inny hotel w Twojej społeczności i okolicy?

W zasadzie to ten artykuł mógłby się zakończyć na tym zdaniu: autentyczne doświadczenie poparte wysokim standardem obsługi, szeroką współpracą na rynku lokalnym  oraz szereg działań w internecie /głównie/, które sprowadzą gościa aby mógł ten standard realnie docenić i spróbować także innych usług.

Z pierwszym jest różne ale generalne problemy ciągle te same od wieków: oddani pracownicy z podtrzymaniem ich motywacji do pracy, przekonanie właściciela hotelu do nowych inwestycji lub koniecznych usprawnień /tak, tak – nawet nowy hotel z szeregiem branżowych konsultantów uczestniczących w preopeningu potrzebuje szybko tuningu i większych lub mniejszych zmian/  oraz dopływ świeżych i indywidualnych dla danego obiektu pomysłów na marketing. Powyższe jest indywidualne dla każdego hotelu /generalnie im dalej od dużych miast tym trudniej/, dlatego też hotele /przynajmniej w Polsce/  niechętnie dzielą się swoimi pomysłami na wyróżnienie się na rynku. Budowa takich małych UPG – Unikalnych  Punktów Gościnności - które podziękują i wynagrodzą wyczekiwanemu gościowi trud wybrania naszego hotelu. Nietypowa przekąska do pokoju /daleka do krówek z Krakowa na poduszkach mazurskich hoteli, indywidualny list od managera, dodatkowa poduszka z gryką i lawendą /albo inna z pillow menu/, możliwość samodzielnego wykrojenia kawałka rzemieślniczego mydła i używanie go podczas pobytu, zaproszenie na mały poczęstunek lub koncert którego nie było w rezerwacji, lekcja rzeźbienia w mydle lub malowania farbami wodnymi /doskonała oferta na odstresowienie zapracowanych managerów – uczestniczyłem w tym na próbę w The Lodge at Woodloch w gronie zblazowanch maklerów z giełdy nowojorskiej/, rozmowa z Szefem Kuchni o ziołach w ogrodzie przy hotelu etc. Sky i wyobraźnia is the limit … .

I co najważniejsze zdecydowana większość takich pomysłów nie spowoduje dziury budżetowej, a w przypadku niepowodzenia /takie też trzeba zakładać/ prawdopodobnie nie będziemy zmuszeni do tobołka i kartonu na rzeczy J.  

Partner lokalnie

Przekształć swój hotel w tkankę lokalnej społeczności, rozwijając partnerstwo z lokalnymi instytucjami, lokalami, muzeami i ośrodkami kulturalnymi. Zapewnij im miejsce na wystawianie kart, kuponów i informacji w hotelu. Będzie to stanowić wartość dodaną dla klientów, a w zamian wymagaj od nich przynajmniej umieszczenia linku na ich stronie internetowej zachęcającej do skorzystania z oferty hotelu. Generowanie takich partnerstw nie będzie kosztować ani grosza i będzie wypłacać dywidendy w postaci ambasadorów swojego hotelu pracujących w lokalnych instytucjach. 

Szczególnie ważne jest zapewnienie spójności i autentyczności materiałów publikowanych na wielu płaszczyznach. Hotelowa opowieść powinna wyglądać tak samo niezależnie z którego kierunku gość dojdzie do docelowego miejsca odpowiedzi na swoje pytania i zainteresowanie  /tzw. cohesive marketing/

 

Większy problem jest z drugą marketingową nogą.

Wymaga ona strategii, która dostrzega potrzebę silnej obecności w Internecie. Nie wystarczy już być na stronach internetowych poświęconych turystyce - goście będą także badać Twoją witrynę, sprawdzać, co inni o tobie mówili, i szukać tego, co mówisz o sobie. Będą grzebać, drążyć, pytać, wchodzić wirtualnie z jaskrawym światłem do pokoi szukając umownych plam aby być pewnym, że dokonany przez nich wybór się opłaci.

Bez profesjonalnych partnerów w tym zakresie się nie da. No chyba, że jesteśmy Małgorzatą z Galery 69 /sorry Gosia – wiesz, że podziwiam twoje działania, upór i niekonwencjonalne działania/. Ale w większości się nie da, a worek z profesjonalnymi osobami z DOŚWIADCZENIEM /sam zapał i kurs marketingu online nie wystarczy niestety/ nie jest bez dna. W zasadzie wszyscy poruszają się w obrębie tych samych działań i narzędzi oraz tych samych partnerów /KS, HMG, AniaA, WDH, AgataA, duża firma na ,,P” która chce być jeszcze większa …/

Dlatego wybór długofalowego partnera do działań i budowania online marketingu jest KRYTYCZNY. Chwilowy kryzys, problem którego rozwiązanie wyzwala emocje, niezgodność charakteru i pozamiatane. Budujemy od nowa lub z wielkim opóźnieniem. Dlatego też powinniśmy mieć w hotelu osobę która strategicznie będzie odpowiadała za współpracę w wybranymi osobami/firmami w zakresie marketingu online. Taka osoba powinna także posiadać przynajmniej generalną wiedzę o narzędziach i dostępnych rozwiązaniach w tym zakresie. Poniżej niektóre z tych działań /z konieczności redakcyjnej oczywiście opisane w skrótowy sposób/.

Content Marketing /marketing treści  - jako podejście do zdalnego rozwiązywania problemów i pytań potencjalnych gości. Centrum działań jest oczywiście własna strona www.

To jeden z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie rezerwacji hotelowych. Pierwszym krokiem w tej praktyce jest znalezienie wszystkich różnych pytań lub problemów, które mają Twoi docelowi odbiorcy, i stworzenie szczegółowej zawartości rozwiązującej te problemy. Pomoże to budować zaufanie do Twojego hotelu lub marki i zwiększy szanse na przekształcenie ich w klientów. Najlepiej takie treści opakować w bloki tematyczne które potem łatwo można rozwijać i uzupełniać. 

Dodatkowy blog hotelowy jako miejsce dywersyfikacji treści i tematów.

Szczególnie dla małych lub niezależnych hotelarzy taki blog jest luksusem, który jeszcze bardziej przyciągnie gości. Ale blogowanie może być trudne, jeśli nie wiesz, co powiedzieć i o czym pisać.  

Virtual Toury, drony i inne nietypowe materiały video

Jedną z największych barier, jakie napotykają ludzie przy wyborze hotelu, jest wiedza, jak będzie wyglądał ich pokój. Zapewniając wirtualną wycieczkę, dajesz swoim potencjalnym klientom wyobrażenie, czego powinni się spodziewać.  

Jeszcze 4 lat temu kontraktowałem drona z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem I cenami że .. hej. A teraz? Przyjechał Bartek – wyciągnął walizeczkę, podpiął smartfona , wleciał na 120 m, popstrykał i zanim dojechałem do domu miałem na dysku pierwsze filmy i nieobrobione zdjęcia do wyboru. Jeżeli decydujesz się na pokazania hotelu i okolicy kręcąc materiały dronem postaraj się zrobić to w różnych porach roku.

Podnoszenie rankingu TripAdvisor i ocen gości tam publikowanych.

W przypadku hoteli bardzo niewiele stron internetowych ma większe znaczenie niż marketing na TripAdvisor. Jeśli istnieje jedno miejsce do reprezentowania siebie w nieskazitelny sposób, jest to ta platforma. A tymczasem prawie 40% hoteli NIE WYPEŁNIŁO poprawnie nawet swojego podstawowego profilu tam. Dbanie o zdjęcia, video, uaktualnianie treści jest podstawą ale postawą jest zbudowanie strategii  na otrzymywanie ciągle, nowych i prawdziwych opinii o hotelu i usługach. Proszenie Gości o wystawianie pozytywnej opinii działa na krótkotrwale i prędzej czy później obróci się przeciwko hotelarzowi. Pamiętaj o odpowiadaniu na każdą negatywną opinię i przynajmniej na niektóre pozytywne aby zapewnić ciągłość i świeżość treści.

Specjalne oferty dla tzw. ,,niszy przychodowych”

Zjazdy rodzinne i przyjaciele. Twórz specjalne oferty dla grup prywatnych adekwatne do swoich możliwości. Dołącz specjalne menu z pakietami drinków oraz niewilką zniżką na noclegi.

Spotkania poza siedzibą. Dotrzyj do lokalnych firm dzięki specjalnej ofercie na półdniowe i całodniowe spotkania. Firmy pomieszczeń do spotkań zarządu z dala od zwykłych pracowników, badań marketingowych, sesji problem solving i wielu innych. Pocztówki adresowane do asystentów różnych działów w firmie przynoszą znacznie lepszy wynik niż reklamy na Facebooku w tym zakresie.

Intymne przyjęcia zaręczynowe i wesela. Bardzo popularne stają się wesela dla najbliższych przyjaciół i krewnych liczących nawet 25-40 gości. Spróbuj stworzyć specjalną ofertę dla tej grupy zanim zrobią to wszyscy dookoła.

Agile marketing /marketing chwili

Główną zasadą tego działania jest: ,,Nie oglądaj biernie wiadomości. Reaguj na nie s staraj się wykorzystać do swoich celów”.

Marketing w tym kanale nie jest drogi a zasięg obejmuje głównie media społecznościowe. Można stworzyć nawet w systemie rezerwacji specjalnie ustawione kody stawek i szablony marketingowe dla takich działań

Zbuduj strategię hotelu konkurowania z ofertami Airbnb

Nie to nie jest konkurencja. Inne grupy docelowe. Nie boimy się …. NAPRAWDĘ?

2 100 000 ofert w 34 000 miejsc na świecie nie jest konkurencją? Ten portal zbudował nową kategorię gościnności dla setek tysięcy podróżujących gości. NOWYCH gości – wymagających innego podejścia do pobytu hotelowego. Chcą stać się częścią lokalnej społeczności i kultury. Nowych doznań i autentyczności. Podejście do tematu klienta Airbnb jest szerokie i wymaga oddzielnego artykułu – z uśmiechem do redakcji proszę …. .

Nie graj ceną

Zaskakująco niewielu podróżnych wybiera miejsca docelowe, agentów lub hotele w oparciu o koszty. Reklamowanie hotelu jako najtańszego miejsca noclegowego to świetny sposób na przyciągnięcie klientów, ale kiepski sposób generowania prawdziwych dochodów. Zamiast rywalizować o cenę, rywalizuj o wartość. Nie bądź najtańszym hotelem ekonomicznym, ale najlepszym hotelem w Twoim regionie. Większość podróżnych jest skłonna zapłacić premię, jeśli Twój hotel oferuje wartość wykraczającą poza to, co oferują konkurenci.

Jeżeli do tych skrótowo opisanych z konieczności zagadnień dodasz jeszcze: siłę generacji Selfie, bezpośrednią komunikację z gościem przez media socjalne, programy lojalnościowe dla małych i nie sieciowych hoteli, prawidłowo skonfigurowany CRM, online listing, digital guides, aplikacje mobline i stwierdzisz, że z większością tych narzędzi pracujesz w planie marketingu swojego hotelu to jesteś liderem na rynku lokalnym, niestraszne dla ciebie chwilowe zawirowania ekonomiczne …. i po 8 godzinach pracy możesz spokojne zadbać prawidłowo rozwijany work life balance.

Marketing Hotelu - między rozumem a koniecznością